K-11

I november förra året, lagom till premiären av Twilight gjorde DN en intervju med Kristen.


Kristen Stewart spelar den vampyrförälskade tonårstjejen i bioaktuella "Twilight". En kommande stjärna i fokus för miljoner tonårsflickor som dyrkar Stephenie Meyers böcker.


Brunetten Kristen Stewart befinner sig mitt i den internationella lanseringen av den ångestfyllda, gotiska sagan om obesvarad kärlek mellan 17-åriga Bella och den blekt tjusige vampyren Edward, hett efterlängtad av unga tjejer världen över. Den otåligt intensiva artonåringen Stewart berättar om sin rollfigur Bella Sawn, filmens aktionscener, hur man handskas med fans, hennes kommande filmplaner och hur hon förbereder sig för den dagen när kändispressen knackar på hennes dörr.

Har många av "Twilight"-böckernas fans har tältat utanför ditt hotell under inspelningen?
- Nej, jag fick lyckligtvis bara fina små papperslappar som folk bokstavligen smög ner i mina händer. Det var ingen som började tugga slembollar av dem och kastade på mig, skrattar Kristen Stewart, för dagen klädd i svart och installerad på vräkiga Beverly Wilshire Hotel.


Du tycker inte att det är subversivt eller farligt för flickor att drömma om kärlek och död på det här sättet?

- Nej, det är ju bara en fantasi. Det är ju knappast någon som förväntar sig att träffa en snygg vampyr under biologilektionen när man är sjutton, och sedan bli förälskad i honom. Det spännande med Bella är att hon inte har något val. Hon är helt uppslukad av något övermäktigt. Om han vill döda henne så tycker hon på något sätt: "Ja, gör det då, om det är allt du kan ta dig till med mig så okej, då det är det jag vill."


Hur var det att spela in den där otroliga scenen där du och Robert Pattinson (Edward) sitter i toppen av en tall?

- Vi steg bokstavligen ut från ett fönster och klängde fast i trädet - på riktigt. Det finns några vidvinkelvyer från ovan där det inte är vi som syns, men det var många av scenerna som vi fick klara av utan trickfilmning. Bland annat fick han bära mig på ryggen och han kom ändå hem med blåmärken i armhålorna efter sin dejt med "Bella".


Det finns ett enormt förhandsintresse för "Twilight". Vad betyder uppståndelsen för dig själv?

- Det bästa med att jag fick rollen är att jag inte längre behöver känna mig så förkrossad varje gång ett filmprojekt som jag förälskat mig i inte blir av. Dessutom är jag inte direkt lätt att komma in på livet och hänger inte på Hollywoodklubbar varje kväll, så det finns inte mycket för kändispressen att hämta.

- Det finns förstås tjejer som bara ser på mig med förakt och jag vill bara säga: "Jag är ledsen, förlåt mig" till dem. De ser på en och tänker: "Det är inget speciellt med dig, jag kunde ha varit Bella."


Hur ställer du dig till att göra uppföljare till "Twilight"? Ser du fram emot att spela Bella igen?

- Ja det gör jag, jag känner ett ansvar för henne, jag vill verkligen hålla fast vid rollen. Jag vet inte om det blir någon uppföljare än, de måste se hur den här går först, men jag är kontrakterad till allihop om de blir av.


Men först ska du spela in en film med din mamma?

- Ja, det är jag och Nikki Read, som spelar Rosalie Hale i filmen, en film som heter "K-11". Den skiljer sig väldigt från den jag spelat i nu. Den handlar om en studentkorridorsliknande del av countyfängelset i Los Angeles som byggts för folk som av olika anledningar inte får röra sig bland resten av medborgarna. Den är alltså fylld av väldigt excentriska och udda människor. Ungefär som "Twilight".



Kul att Kristens mamma, Jules Mann-Stewart är regissören!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0