Dagens låt/dagens citat

"I had decided to read Wuthering Heights — the novel we were currently studying in English — yet again for the fun of it, and that's what I was doing when Charlie came home. I'd lost track of the time, and I hurried downstairs to take the potatoes out and put the steak in to broil"

-Bella, Twilight

Jag har tänkt lite på boken "Svindlande höjder" ("Wuthering Heights") som nämns i både "Om jag kunde drömma" och "Ljudet av ditt hjärta. Det verkar vara en bra bok och jag är faktiskt väldigt sugen på att läsa den och/eller se någon av de tre filmatiseringarna som finns.

Orsaken att jag började fundera på boken/filmen överhuvudtaget var att jag hörde en låt på radion igår som bygger på just "Svindlande höjder". Det är ingen ny låt, jag tror den kom ut någon gång runt 1978.

Den heter i alla fall "Wuthering Heights" (surprise, surprise) och är skriven/framförd av (den något udda men väldigt duktiga) Kate Bush





(Jag fullkomligt älskar den här låten, den är fylld av vemod och är ganska sorglig - precis i min stil).

Har någon av er läst boken, sett filmen eller kanske hört låten förut? Vad tycker ni, bra/dåligt? Kommentera!

/Matilda


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag har sett filmen, den från 1992 med Juliette Binoche och Ralph Fiennes. Jag tror att jag började kolla på den med alldeles för stora förväntningar, för jag fann den inte alls så bra som jag hade hoppats. Det är en ganska rå kärlekshistoria, inte alls vad man kan förvänta sig.



Med det sagt vill jag inte påstå att den var i närheten av att vara dålig. Tvärtom var den mycket välspelad och gripande. Tror dock man får mer ut av boken, som säkert kan förklara det som filmen inte till fullo kan. Ska nog ta och läsa den så fort jag får tid för att undersöka om den kan påverka min uppfattning av filmen :).

2010-12-23 @ 10:34:58
URL: http://emeliesofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0