Oscarsgalan!

Jag såg hela Oscarsgalan igår tillsammans med min bror. Ända från uppladdningen i studion till eftertexterna. Vanligtvis brukar jag inte kunna se den (skola) men idag börjar mitt väl förtjänade lov så i år fick jag chansen! Från 23.00 ~ 06.00 satt vi bänkade i soffan! Filip och Fredrik hade hand om hela faderullan (kommentatorer etc) för den svenska delen och de gjorde ett riktigt roligt och bra jobb! Hade de inte varit för dem hade vi inte sett virk-damen som virkade på röda mattan och vi hade aldrig börjat fundera över vad Moby (riktigt bra artist men inte speciellt aktuell) gjorde på galan. Någon som vet vad han gjorde där...?

Inte så många överraskningar på gårdagens/dagens gala, The Social Network (riktigt bra film med en överraskande bra Justin Timberlake och en ruskigt bra Jesse Eisenberg), The King's Speech (också en bra film, man måste ju älska Colin Firth som stammande monark) och Inception (även den riktigt bra men inte alltför lätt att hänga med i) kammade hem flest priser.

Makalösa Colin Firth vann bästa manliga huvudroll (The King's Speech) och den bedårande blivande mamman Nathalie Portman vann bästa kvinnliga huvudroll (Black Swan). Jag måste bara uppmana er att se Black Swan om ni får chansen! Nathalie Portman och Mila Kunis (som ni kanske känner igen från That's 70's show) tränade balett i över ett år inför den filmen! Den är riktigt bra - lite skum och mörk - men o så bra. 

The King's Speech
fick också pris i kategorin Bästa film.

Danska Susanne Bier fick åka hem med en oscar för bästa utländska film: Hämnden (In a better world) och i och med det fick svenska Mikael Persbrandt (som snart slår igenom i Hollywood...? *hoppas*) sin lilla stund på den stora tv-skärmen! Spana in Hämden om ni vill se någonting riktigt bra och ganska sorgligt.

Precis som några av våra "egna" skådisar: Kristen, Taylor och Robert som var med i filmsnutten från Eclipse som visades i ett autotunat film-montage (klipp nedan, Eclipse är på slutet).




Såg ni Oscarsgalan igår? Vad tyckte ni? Kommentera gärna!

Missade ni Oscarsgalan? Frukta inte! Klockan 22.00 ikväll sänds ett sammandrag av nattens sändning på Kanal 5!

/En väldigt trött Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0